Veel hulpstukken van DYKA zijn voorzien van een manchetverbinding. Dit betekent dat er in de mof een gefixeerde rubberen ring aanwezig is. De rubbermanchetten zijn vervaardigd van Styreen Butadieen Rubber (SBR). Alle hulpstukken hebben een mof/mof of mof/spie verbinding voor een eenvoudige montage. Montage is dus erg eenvoudig met een manchetverbinding. Om een kwalitatief goede manchetverbinding te maken adviseren we om het stappenplan te volgen.
Gereedschap
- Een fijn getangde zaag
- Ontbramer
- Vijl
- Buissnijder
- Aanschuiner
Benodigdheden
- Glijmiddel
- Merkkrijt
- Pluisvrije doek
1. Meten en aftekenen
Meet en teken de juiste lengte af op de buis. Dit kan gedaan worden met bijvoorbeeld merkkrijt.
2. Kort de buis haaks af
Kort de buis in op de gewenste lengte met een buissnijder. Gebruik voor het afkorten van buizen tot 160 mm een buissnijder. Deze heeft als voordeel dat deze nauwelijks bramen veroorzaakt en u tijd bespaart met afbramen.
Voor de grotere diameters adviseren wij deze af te korten met een fijn getande zaag. Deze veroorzaakt ook minder bramen ten opzichte van een normale zaag.Zorg ervoor dat het uiteinde van de buis wordt ondersteund tijdens het afkorten. Let erop dat u bij een grotere diameter de buis rondom aftekent, omdat het moeilijker is om deze buis in een keer recht af te zagen.
Wilt u zelf niet op maat zagen? Maak dan gebruik van onze zaagservice. U krijgt dan de buizen op de gewenste lengte.
3. Ontbraam de buis
Na het afkorten is het belangrijk om alle bramen en/of oneffenheden te verwijderen met een ontbramer. Heeft u deze niet bij de hand, dan kan dit ook met een vijl. Het ontbramen van de buis is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat u gemakkelijk kan aanschuinen en het voorkomt dat de rubberring beschadigd wordt bij het insteken of dat deze slecht aansluit op de buis waardoor lekkage kan ontstaan.
4. Schuin de buiseinde aan
Vervolgens schuint u het buiseinde af met een aanschuinapparaat voor het beste resultaat (geschikt tot diameter 110) of gebruik een vijl. Schuin deze aan over minimaal 20% van de wanddikte onder een hoek van 10-15 graden. Daarna verwijdert u weer de bramen met een ontbramer. Heeft u deze niet bij de hand, dan kan u dit ook met een vijl doen.
Schuint u de buis niet aan dan is de kans aanwezig dat u de rubberring beschadigd of zelfs uit de verzegelingskamer duwt ondanks dat u glijmiddel gebruikt. Wanneer dit gebeurd is uw verbinding niet meer waterdicht. Door de buis aan te schuinen zal de buis gemakkelijker zijn weg vinden in de manchetmof.
5. Vuil en vocht verwijderen
Zorg er altijd eerst voor dat de buis goed schoon is. Voordat u de verbinding kan maken en glijmiddel kan aanbrengen is het nodig dat u het vuil en vocht uit en van de buis en hulpstuk haalt. Vuil tussen de rubberring en de buis kan later voor lekkage zorgen.
6. Controleer de rubberring
Reinig het buiseinde (tot waar je hebt gemarkeerd) en de binnenkant van het hulpstuk met DYKA PVC reiniger. Breng het reinigingsmiddel aan met een schone pluisvrije reinigingsdoek. PVC Reiniger doet meer dan alleen schoonmaken en ontvetten. Het maakt de PVC buis week waardoor de PVC lijm beter hecht.
Tip van DYKA: Zorg ervoor dat de reiniger is verdampt en eventueel gevormde condens aanslag is verwijderd voordat je de PVC lijm aanbrengt. Je hebt goed gereinigd als de behandelde DYKA AIR onderdelen dof en ruw aanvoelen.
7. Aanbrengen van glijmiddel
Breng glijmiddel rondom aan de rubbermanchet. Zo zorgt u er voor dat de buis bij de volgende stap eenvoudiger in de mof geschoven kan worden en dat de rubberring niet beschadigd wordt.
Gebruik een kwast wanneer u glijmiddel uit pot of emmer gebruikt. DYKA heeft ook glijmiddel en Blue Gel in tube’s die gemakkelijk aan te brengen zijn op de rubberringmanchetten. Afhankelijk van de toepassing (waterleiding of riolering) kunt u kiezen voor een KIWA gekeurd product of producten zonder dit drinkwaterkeurmerk.
8. Verbind de spie-einden en manchetten
Markeer de gewenste insteekdiepte van de mof af op het spie-eind van de buis. Monteer de verbinding zo snel mogelijk en zorg er voor dat er geen vuil in het glijmiddel kan komen. Schuif het aangeschuinde uiteinde van de buis tot aan de stootrand van de mof. Zorg ervoor dat de buis volledig op de juiste insteekdiepte wordt ingebracht.
9. Schoonmaken
Haal het overtollige glijmiddel met een pluisvrije doek weg.