In dit artikel laten we zien hoe een T-stuk geplaatst dient te worden. Om goed te doorgronden wat er gebeurt in het T-stuk, leggen we graag eerst iets meer uit over de theorie die is toegepast.
Het Venturi-effect
Het T-stuk stuk is zo ontworpen dat binnenin het zogenoemde Venturi-effect ontstaat. Een Venturi is een, doelbewust in het kanaal aangebrachte, vernauwing. Doordat de passerende lucht een snelheidsverhoging ondergaat, ontstaat op die plek een drukverlaging; het Venturi-effect. Bij bepaalde toepassingen, zoals een verfspuit of een carburateur, kan door een in de Venturi aangebrachte zijaansluiting gas of vloeistof worden aangezogen. Dit is dus ook toegepast op het DYKA AIR T-stuk.
Om het T-stuk op de juiste manier te laten werken, is het belangrijk om hem op de juiste manier te plaatsen. Als bij de plaatsing van het T-stuk de aan- en afvoer verkeerd om zitten, gaat het bovengenoemde effect namelijk niet meer op.
Afvoer
De vernauwing zorgt ervoor dat bij afzuiging een drukverlaging ontstaat en de lucht die uit de aftakking komt, aangezogen wordt. Voor plaatsing is het dus belangrijk om de korte kant van het T-stuk voor afzuiging naar de ventilator te plaatsen. In de schets hiernaast, is dit terug te zien.
Toevoer
De vernauwing in het T-stuk zorgt ervoor dat een gedeelte van de luchtstroom afgebogen wordt de aftakking in. Ook hier wordt de lucht dus gedwongen af te buigen. Ook bij toevoer is het belangrijk om de korte kant van het T-stuk naar de ventilator te plaatsen.
Voor de monteur
Om het voor de monteurs gemakkelijker te maken, hebben we een pijl geplaatst op het T-stuk. De pijl moet altijd naar de ventilatiebox/ WTW geplaatst worden.