Ruimte voor de Waal

Ruimte voor de Waal

Projectcoördinator Raymond Oudshoorn van het project i-Lent laat, omringd door stapels bouwtekeningen, de ingrijpende wijzigingen in het landschap tussen Nijmegen en Lent zien. In de krappe bocht die de Waal maakt bij Nijmegen is nu namelijk ruimte gemaakt voor de rivier door een extra geul te graven aan de kant van Lent. Daardoor is een eiland -volgens de projectwebsite 'een uniek stedelijk rivierpark' - ontstaan tussen de historische binnenstad van Nijmegen en het nieuwe stadsdeel de Waalsprong. Een project met veel gevolgen voor bruggen, oevers en dijken. De Waalbrug, die inmiddels de toepasselijk de Verlengde Waalbrug heet, moet nu een extra geul overbruggen. DYKA heeft ondermeer de hemelwaterafvoer in PE voor deze brug gemaakt en geleverd.

Spin in het web

Nu het project voor 90-95% klaar is breekt volgens Oudshoorn de meest belangrijke fase aan. Juist in deze fase kan een leverancier het verschil maken. "Grote hoeveelheden kan iedereen wel leveren. Hoe goed een leverancier echt is blijkt vooral nu, door aandacht te geven aan de kleine dingen. Door ook klaar te staan als er een paar bochten, één buis of één hulpstuk geleverd moet worden. Daarmee onderscheidt DYKA zich zeker positief ". Oudshoorn heeft Edwin van den Broek van de binnendienst als contactpersoon. "Als ik iets nodig heb, bel ik Edwin. Hij is de spin in het web bij DYKA die vervolgens alles voor me regelt. Hij vertelt me direct of ik een product kan ophalen in filiaal Weurt op 5 minuten afstand, of dat ik het product de volgende dag vanuit Steenwijk krijg aangeleverd of vanuit de DYKA-fabriek in België waar de in dit project gebruikte PE-producten worden gefabriceerd. Dit loopt zo soepel dat hij geen moment het gevoel heeft gehad dat tijdige levering gevaar liep in dit project. "Een compliment aan alle betrokken bij DYKA op alle locaties", zegt Oudshoorn, die het goede contact met contactpersoon Edwin zeer waardeert.

DYKA is nadat de combinatie Dura Vermeer en Ploegam de aanbesteding had gewonnen snel betrokken bij dit project vanwege de goede verhouding die er is tussen DYKA en Dura Vermeer. Toen ook de prijzen akkoord waren, heeft DYKA-afdeling Consultancy & Engineering de tekeningen van het ingenieursbureau verder uitgewerkt, puttenstaten gemaakt en putten als maatwerk ontworpen. Vooral de kolken op de brug waren echt maatwerk voor de afdeling Special Products & Services van DYKA. Door de bijzondere constructie van de brug was er geen mogelijkheid de onderbak in een keer compleet te monteren onder het wegdek. DYKA heeft zijn lasploeg op locatie ingezet om de tuitjes die de verbinding vormen tussen de onderbak en verdere leidingen ter plekke te lassen. Deze dienstverlening van DYKA vormde de oplossing om deze klus op een goede en flexibele manier te klaren.

Collegiaal

Als Oudshoorn denkt aan DYKA dan associeert hij dat vooral met 'accuraat', snelheid van leveren' en 'persoonlijk contact'. Oudshoorn ervaart de samenwerking met zijn contactpersoon van DYKA alsof het een eigen collega is. DYKA heeft alles zonder vertraging geleverd, zelfs als een order vanaf drie verschillende plekken moest worden geleverd. Als tip geeft hij aan dat hij graag ook 1 factuur voor zo'n levering zou willen ontvangen in plaats van meerdere. Administratief is dat voor hem als klant handiger. Inmiddels werkt DYKA al aan een oplossing hiervoor zodat dit snel geregeld zal zijn.

Terwijl het verkeer over de brug raast, en het water onder de bruggen door kolkt, bekruipt je het gevoel dat er hier met alle betrokken partijen een geweldige prestatie is geleverd om het water meer ruimte te geven. De Waal tussen Nijmegen en Lent is flink veranderd. Maar vooral ook een stuk veiliger, dankzij hogere dijken en een extra geul. Het eiland dat de basis vormt voor het verlengde deel van de Waalbrug voegt extra waarde toe aan het gebied met een prachtig uitzicht en een bijzondere sfeer. Net zoals DYKA door aandacht en service waarde heeft toegevoegd aan dit werk.