Uw browser wordt niet meer ondersteund. Voor een optimale ervaring raden wij aan om de laatste versie van Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Google Chrome te downloaden.

Duurzame en snelle prefab oplossing vernieuwing Amstelveenlijn

De Amstelveenlijn, de veelgebruikte tramlijn tussen Amsterdam en Amstelveen, was dringend aan vernieuwing toe. Deze tramlijn was al sinds 1990 in gebruik en is in die tijd uitgegroeid tot een van de belangrijkste tramlijnen in het regionale vervoer. Doordat de sneltrams waren verouderd en er vaak storingen waren was een reconstructie hard nodig. Het streven was om de huidige tramverbinding om te bouwen tot een veilige, snelle en betrouwbare tramverbinding.

Vervoerregio Amsterdam gaf daarom opdracht om deze tramlijn te vernieuwen. VITAL werd de hoofdaannemer. Koninklijke VolkerWessels ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS werken als combinatie VITAL. Drie kruispunten worden ongelijkvloers gemaakt en krijgen een verdiepte ligging. Voor de realisatie van deze drie ongelijkvloerse kruisingen was Van Hattum en Blankevoort op zoek naar een partij die een prefab oplossing kon bieden voor het leidingensysteem in deze ongelijkvloerse kruisingen. 

DYKA werd in een vroeg stadium betrokken bij het project. Hierdoor kon de Engineering & Consultancy (E&C) afdeling een goed voorstel opmaken voor kunststofleidingsystemen voor de drie kruispunten. Uitdagingen binnen dit project waren de schaalgrootte van het project, de snelheid van realiseren en weinig opslagruimte voor voorraad bij de bouwplaats. De ongelijkvloerse kruisingen hebben elk een afmeting van 400 x 25 meter. De afdeling E&C maakte vanuit het BIM model het ontwerp en de werktekeningen in Revit.  Zo was DYKA niet enkel een leverancier, maar een sparringpartner om tot een goede oplossing te komen voor dit project.

BIM tekening

Twee van de drie kruisingen moesten in 6 tot 8 weken klaar zijn. Doordat er ook niet veel ruimte bij de bouwplaats was om voorraden op te slaan, werd er gekozen voor een duurzame en snelle prefab oplossing. De leidingsystemen werden zo compleet mogelijk just in time per moot aangeleverd. Dit zorgt ervoor dat je geen afval op de bouwplaats hebt, geen faalkosten en minder werkzaamheden op de bouwplaats. Het zorgt er ook voor dat de overlast voor de omgeving beperkt wordt. Al deze voordelen hebben er aan bijgedragen dat een van de kruisingen in 6 weken klaar kon zijn.

Door mee te denken met VITAL over een duurzame en snelle prefab oplossing voor dit project en door het ook uit te voeren, heeft DYKA kunnen bijdragen aan een snelle vernieuwing van de Amstelveenlijn. Prefab wordt al heel veel ingezet voor binnen riolering projecten, maar dit project bewijst dat het ook erg goed inzetbaar is voor buitenriolering projecten. Geen afval op de bouwplaats, geen faalkosten en minder overlast voor de omgeving zijn allemaal redenen om voor een duurzame en snelle prefab oplossing voor de buitenriolering van DYKA te kiezen. 

Prefab buizen

In elkaar schuiven buizen

Gepubliceerd op: 06 Mei 2020