Interview Accountmanager

Bij DYKA werken de meeste mensen in het filiaal, in de fabriek of op kantoor. De account managers werken wel met regelmaat thuis maar zitten ook veelal bij de klant of zijn aanwezig bij het project. Hoe gaan de account managers, nu ze alleen vanuit huis mogen werken, hiermee om? Met dit interview geven we een kijkje in het leven van één van de account managers van DYKA.

Naam: John Bonarius

Functie en regio: Sinds 4 jaar ben ik werkzaam bij DYKA. Ik ben Rayonmanager woning- en utiliteitsbouw binnen de regio Noord- en Zuid-Holland.

Hoe ziet jouw thuiswerkplek eruit?

Hoe ziet nu jouw werkdag er uit?

’s Morgens om 8:00 begin ik, onder het genot van een goede kop koffie, en besteed de eerste uren veelal aan opvolging en beantwoorden van mijn mail.

Aan het einde van de ochtend en net na de lunch probeer ik uit te bellen naar klanten, aangezien we nu niet met ze kunnen afspreken en je natuurlijk wel met ze in contact wilt blijven. Mijn ervaring is dat ik dan het beste bereik heb. Althans, misschien na deze publicatie niet meer (haha). Veel gaat per telefoon, maar soms ook Skype.

Met de klanten spreek ik over de situatie, hoe het met hen gaat en hoe ze met de toestand omgaan binnen de lopende projecten. Zo probeer ik vandaar uit te kijken hoe DYKA kan ondersteunen. Bijvoorbeeld door het beantwoorden van technische vraagstukken, het ondersteunen bij engineering of bijvoorbeeld door middels onze prefab service iets uit handen te nemen. De rest van de middag gebruik ik voor diverse zaken: zoals offerte werkzaamheden, schakelen met afdelingen intern en administratie.

Wat is er nu anders in jouw werkdag?

Afspraken op locatie zijn momenteel helaas even niet mogelijk en dus bestaat mijn werkdag nog meer dan tevoren uit telefonisch contact (bellen, appen) en contact per mail. Enerzijds met onze klanten, die natuurlijk hetzelfde ervaren, en anderzijds samen met mijn collega’s van diverse afdelingen om op gezonde afstand de klantbehoefte gezamenlijk te realiseren.

Hoe zorg je ervoor dat je net zo productief bent als normaal?

Als rayonmanager ben ik al gewend om delen vanuit huis te werken, dus deze situatie is mij niet nieuw. Wat voor mij goed werkt is mijn tijd verdelen in blokken. Ik plan taken op vaste momenten in en probeer daar zo veel mogelijk structuur in te krijgen. Binnen elk onderdeel heb ik daarnaast mijn to do’s en die werk ik af. Zo heb ik zoveel mogelijk controle over wat ik doe. Uiteraard is dit niet altijd haalbaar, niet alles is planmatig te realiseren, maar het dekt zeker 80% van het totaal. Zo voorkom ik dat ik alles door elkaar doe en mijn focus verlies.

Werk en privé lopen waarschijnlijk meer door elkaar heen. Hoe ga je daarmee om?

Ik merk dat ik meer in contact ben met familie en vrienden. Iedereen denkt nu extra om elkaar. Ik probeer tijdens pauzes even te bellen of te appen en haal er voldoening uit om te horen hoe de mensen om mij heen het beste uit deze situatie halen. Echter, als ik aan het werk ga, leg ik mijn privé telefoon bewust weg.

Door dit alles heen; wat zie jij als positief?

Het is vooral indrukwekkend om te zien hoe iedereen anticipeert op dit alles om toch door te gaan, zo ook in de bouwsector. Men gaat creatief en oplossingsgericht met de situatie te werk en probeert op een gezonde manier een draai te geven aan Covid-19. Daarnaast staat er veel druk op de markt en toch blijft men positief en is er bereidwilligheid en samenhorigheid tussen alle partijen om het rond te maken. Dit laat zien hoeveel initiatief er bij de mensen is om er een optimistische draai aan te geven en dat maakt mij trots op de sector waarin ik actief ben.

Wat is er hetzelfde gebleven voor de klant?

Nieuwbouwprojecten gaan meestal door aangezien de werken vooral buiten zijn en het gebouw nog niet bewoond is. Deze projecten gaan door met dezelfde, of soms zelfs meer snelheid. Bijvoorbeeld doordat er capaciteit over is uit werkzaamheden bij mensen thuis. Dit ligt nu op een iets lager pitje en dus schakelt men. Men doet er alles aan om het werk voor elkaar te krijgen en Covid-19 brengt daar extra uitdagingen met zich mee als het gaat om onze gezondheid. Het is erg knap om te zien hoe bouwend Nederland hiermee omgaat. Ook het contact met onze klanten blijft. Wel is het nu niet meer face-to-face, maar ze kunnen ons nog altijd via telefoon of mail bereiken. Ik merk dat de klant hier belang aan hecht en de behoefte heeft om dingen met ons te bespreken.

Wat is er veranderd voor de klant?

De installateur doet er alles aan om middels de richtlijnen van het RIVM de werkzaamheden toch op te kunnen blijven pakken. Dit kost veel energie. Binnen onze vestigingen is de afhaalbalie momenteel gesloten. Wel kunnen onze klanten online of per telefoon een bestelling plaatsen. Deze wordt dan voor ze geleverd op de gewenste locatie of klaargezet aan de vestiging.

Wat wil jij je klanten meegeven?

Pas goed op elkaar in deze turbulente tijd. Gezondheid staat altijd op 1. Indien wij bij DYKA iets kunnen betekenen om samen de klus te klaren, horen wij dit graag.

Laatste update COVID-19

Lees de laatste update van DYKA omtrent COVID-19.

Aanvragen online account

Wilt u graag online kunnen bestellen bij DYKA via onze website. Vraag dan nu uw online account bij ons aan.