Interview Accountmanager

Bij DYKA werken de meeste mensen in het filiaal, in de fabriek of op kantoor. De vertegenwoordigers werken wel met regelmaat thuis maar zitten ook veelal bij de installateur/loodgieter op zaak of bij de klus. Hoe gaan de vertegenwoordigers , nu ze alleen vanuit huis mogen werken, hiermee om? Met dit interview geven we een kijk je in het leven van één van de vertegenwoordigers van DYKA

Naam: Bart Smaalders

Functie en regio: Accountmanager C&I Noord-Holland

Hoe ziet jouw thuiswerkplek eruit?

Meestal opgeruimd. Ik heb een zakelijk bureau waarbij ik één scherm heb aangesloten op mijn laptop. Ik heb daarnaast nog een privé computer staan, dus gewoon zakelijk ingericht.

Hoe ziet nu jouw werkdag er uit?

Ik begin om 08.00 met de computer op te starten en mijn mail weg te werken. Vervolgens ga ik met mijn offerte lijst aan de slag om die verder bij te werken. Daarna bel ik met Edwin van de Broek, omdat Edwin mijn binnendienst partner is. Edwin werkt nu ook veel vanaf huis. We nemen samen even door wat er nog ligt. We spreken af wie wat oppakt. In de loop van de dag bellen we ook nog twee of drie keer met elkaar. Vandaag a.s. maandag is Edwin vrij, maar zelfs dan hebben we nog contact over spoed klussen. Tussendoor bel ik veel met klanten, omdat ik nog offertes maak en ook de openstaande offertes na bel.

Wat is er nu anders in jouw werkdag?

Dat de auto stil voor de deur staat. Dat ik me niet meer in een net pak hoef om te toveren om naar de klanten te gaan, maar dat ik dus veel meer contact heb met de klant aan de telefoon. Het geeft ook een zekere rust. Je spreekt met je klanten aan de telefoon, zonder dat zij het heel druk hebben en gestresst zijn. Je merkt dat de drukte er een beetje af is. De projecten lopen door, maar de mensen werken vanaf huis. Wie je ook belt, ze werken eigenlijk 9 van de 10 keer vanuit huis. Je hoort dus soms ook schreeuwende kinderen op de achtergrond. Op de een of andere manier hebben de mensen wel meer de tijd voor je nu.

Hoe zorg je ervoor dat je net zo productief bent als normaal?

Je begint gewoon in de ochtend en je gaat gewoon door. Je hebt geen collega’s om je heen, die je van je werk af kunnen houden. Het eten doe ik aan mijn bureau of misschien even beneden een boterhammetje. Je hebt minder reistijd, dus je kan veel efficiënter bezig zijn. Je ontkomt er normaal gesproken niet aan om langs de klanten te gaan. Deze werkwijze kan je niet blijven hanteren. Face to face mis je gewoon. Dat is erg.

Werk en privé lopen waarschijnlijk meer door elkaar heen. Hoe ga je daarmee om?

Dat valt bij mij eigenlijk wel mee. Ik zit op de eerste verdieping te werken.Op de begane grond zijn de kinderen spelletjes aan het doen en bezig met huiswerk en dat soort zaken, dus ik merk daar eigenlijk niets van. Ze zijn bij mij oud genoeg en hebben geen extra aandacht nodig. Als ik aan het werk ben, dan hoor ik boven me wel dat ze wakker worden en dat ze naar beneden gaan. Voor de rest zie ik ze eigenlijk niet. Voor mij de ideale situatie om te kunnen werken.

Door dit alles heen; wat zie jij als positief?

Ik zie dat mensen wel heel flexibel omgaan met de situatie. Je klanten werken vanaf huis, maar daar hoor je ze niet over klagen. Sommige dingen kunnen niet meer, dan pakken we dat gewoon op een andere manier op. Nu maken we even geen afspraken bij klanten die nieuw zijn, maar waar ik normaal gesproken wel langs zou gaan om kennis te maken. Dat verschuift nu eenmaal. Wat ik daarvoor in de plaats doe is Edwin ondersteunen met alle aanvragen die binnen komen. Ik heb veel meer tijd om offertes te maken, waar ik anders geen tijd voor zou hebben. In deze tijd kan ik ook nog mijn e-mailachterstand wegwerken. Een beetje orde in de chaos scheppen. Dat vind ik wel positief. Mensen krijgen ook een andere kijk op thuis werken. Men ziet dat je heel veel vanuit thuis kan doen. Je kan heel efficiënt bezig zijn. Na deze crisis moeten we wel weer bij klanten langs gaan, want anders verliezen we het contact.

Wat is er hetzelfde gebleven voor de klant?

We zijn nog steeds gewoon bereikbaar. Daar is niets aan veranderd. De klant krijgt nog steeds gewoon offertes. We leveren nog steeds alle spullen. Daar verandert helemaal niets. Bij de klant verandert er niets in het werk. Het werk van de klant loopt gewoon door

Wat is er veranderd voor de klant?

We weten niet wat er allemaal gaat gebeuren met de Corona situatie, waardoor een klant soms moet wachten met de straat open breken. Op dat moment staat een project on hold, omdat het project nog niet van start is gegaan. Dat heb ik nu twee keer gehoord. Voor de rest lopen alle werken gewoon door. Daar zijn geen restricties. Het eten op de bouw is ook veranderd. Op de bouwplaatsen zijn de lunch tijden in shifts. Ze gaan met twee of drie man in de bouwkeet zitten en de rest eet in de auto. Zo hebben ze het verdeeld om het Corona tegen te gaan. Op de bouwplaats werken ze natuurlijk wel een beetje om elkaar heen. Wat daar nog verder in gewijzigd is dat weet ik niet. Dit is wat ik zie en wat ik hoor van klanten. Wat er voor de rest nog verandert bij de klanten is dat ze een schema hebben gemaakt voor thuis werkers en wie is op de zaak aanwezig. In het contact of de samenwerking met DYKA is er verder niets veranderd. De werken die er zijn lopen gewoon door.

Laatste update COVID-19

Lees de laatste update van DYKA omtrent COVID-19.

Aanvragen online account

Wilt u graag online kunnen bestellen bij DYKA via onze website. Vraag dan nu uw online account bij ons aan.