DYKAPreFit de juiste oplossing bij rioleringsvernieuwing Zutphen

Het lijkt een normale klus waaraan in Zutphen gewerkt wordt, maar schijn bedriegt. Aannemer De Liemers wegenbouw B.V. kreeg onverwachts te maken met specifieke eisen waarvoor het PreFit-aanbod van DYKA de ideale oplossing bleek. Projectleider Theo Schoenmakers vertelt op locatie hoe dit zit.

Een smalle steeg aan de rand van het centrum van Zutphen iets voorbij het NS-station in Zutphen. Net achter de eeuwenoude Kruittoren. Ingeklemd tussen spoor en monumentale woonhuizen, naast nieuwbouwpanden waarin winkels, kantoren, wonen en parkeren zijn gecombineerd.

Wat de - op zich eenvoudige - rioolvernieuwing complex maakt, is het spoor dat slechts vijf meter verder en twee meter boven het maaiveld ligt. De treinen rijden af en aan. Daarom stelt ProRail als directe buur strenge eisen aan de manier van werken om eventuele verzakking aan het spoorwegemplacement te voorkomen.

Bovendien is de kans aanwezig dat bij het graven oude munitie boven komt waardoor waakzaamheid en specifieke expertise nodig is. Ten derde is er, vanwege de nabijheid van de Kruittoren die gebouwd is in 1320, kans op archeologische vondsten. Dus keken er ook archeologen mee bij de graafwerkzaamheden. Zomaar drie zaken die een ogenschijnlijk eenvoudig project meer complexiteit geven.

Werken met bekisting

Vooral de eisen van ProRail vroegen om een heel andere manier van werken. Om verzakkingen te voorkomen moet de aannemer werken met een bekisting van 3,5 bij 1 meter. Het oorspronkelijke plan van afgraven van een zandpakket en opvullen met gebroken puin voor een stabielere onderlaag was daardoor niet mogelijk. En werken met standaard lengtes PVC-buis van 5 meter was dus ook niet meer mogelijk.

"Ik heb nog overwogen om te gaan werken met doorgezaagde 5 meter buis met extra steekmoffen", vertelt projectleider Theo Schoenmakers. "Zagen is eenvoudig, maar afschuinen en afbramen van buis en werken met losse moffen kost extra tijd en geld. Als die extra handelingen niet goed gebeuren ontstaat er lekkage en dus lopen we meer risico. Maar toevallig kregen we precies in die tijd een uitnodiging voor de open dag van DYKA-filiaal Doetinchem. Om ook de werkvoorbereiders meer inzicht te geven in het assortiment  van DYKA gingen we met drie man sterk naar deze open dag. Daar kwamen we in gesprek met accountmanager Leo Huisman".

DYKAPreFit diensten en producten

In het gesprek wat volgde kwamen ook de uitdagingen van dit project in Zutphen ter sprake, waarop Leo Huisman DYKAPrefit liet zien; Buizen op elke gewenste lengte voorzien van mof, inlaten die op elke gewenste plek voorgemonteerd kunnen worden en nummering van buizen zodat elke buis op de juiste plek komt, eventueel compleet uitgetrokken en uitgerekend door de afdeling Engineering & Consultancy van DYKA. Voor projectleider Schoenmakers de juiste oplossing op precies het goede moment. "DYKAPreFit komt hier echt tot zijn recht. Het is met voorgemonteerde inlaten niet meer nodig om een aggregaat op de bouw te gebruiken, in de sleuf te boren en een klikinlaat te monteren". Groot voordeel van de voorgemonteeerde inlaat is volgens Schoenmakers bovendien dat de inlaat 90 graden te draaien is: "Dat hoef ik met een klikinlaat niet te proberen. In dit project komt het nuttige rendement van de 2,5 meter buis echt tot werking. Ik vind het een superproduct. Zeker in een reconstructie waarin je vooraf de aansluitingen in kaart hebt gebracht", vertelt Schoenmakers enthousiast.

Breed toepassingsgebied voor DYKAPreFit

Al met al hebben de onverwachte extra eisen van ProRail ertoe geleid dat Theo Schoenmakers erg tevreden is met DYKA-producten en zeker met DYKAPreFit. De diensten en de producten die DYKA levert werken hier geweldig volgens de projectleider. Hij ziet ook voordelen van toepassing van dit product in krappe stedelijke gebieden waar inzet van DYKAPreFit ook kan leiden tot minder vervoersbewegingen.

"Juist bij renovaties kun je met een camera die je toch nodig hebt om de toestand van het riool te bekijken ook precies de inlaten inmeten en een streng laten prefabriceren met DYKAPreFit". "Ik zie veel voordelen in dit systeem. Als er weinig ruimte is, dan kun je met een buis van 2,5 meter ook gewoon een hoofdriool aanleggen. Ik vind het een chique product. De toepassingen zijn vrijwel eindeloos", gaat Schoenmakers enthousiast verder. "Ook als je zowel een betonnen riool en een PVC-riool naast elkaar legt, kan het handig zijn om met 2,5 meter PVC-buizen te werken want daarmee voorkom je dat de graafmachine meters verschil tussen verschillende sleuven moet overbruggen".

De voordelen van DYKAPreFit in de praktijk zijn helder. DYKA gaat graag met aannemers in gesprek om samen processen te versnellen en te verbeteren door te kijken waar en hoe DYKAPreFit voordelen kan opleveren, zowel qua kwaliteit als in tijd en geld.