De Waterboot

De Waterboot BV is 1995 te Zaandam opgericht om zeeschepen te voorzien van drinkwater. Nu (in 2014) levert De Waterboot BV drinkwater aan diverse (inter-)nationale klanten met een vloot van 6 schepen.

Begin dit jaar werd een nieuwe boot, de Mts Wabo 3 in gebruik genomen. Dit schip met een lengte van 50 meter is omgebouwd tot waterbufferboot met een maximumcapaciteit van 430.000 liter water. Maar voordat het zover was moest er nog al wat gebeuren. De laadruimte werd omgebouwd en voorzien van een speciale coating om deze geschikt te maken om drinkwater te kunnen/mogen bergen. Daarna moest het leidingwerk worden aangebracht.

Dave van de Bovenkamp, DGA bij De Waterboot BV "Traditioneel worden de leidingen van staal of RVS gebruikt. HDPE kan hiervoor een goed alternatief zijn maar kent andere (binnen-) diameters. En dus moesten de bestaande tekeningen en berekeningen eens goed worden vergeleken om een passend alternatief te kunnen bieden". En dus kon Gerard de Kimpe (Key Accountmanager DYKA) met een aantal tekeningen afreizen naar DYKA's afdeling Engineering & Consultancy om e.e.a. te laten herberekenen en als prefab te tekenen met HDPE materialen.

Maatwerk

Nadat de keuze definitief op HDPE was gevallen werd het tijd voor de voorbereiding en uitvoering. De planning werd doorgenomen en projectdelen besproken. Omdat een dergelijk project niet dagelijks voorbij komt en er wat maatwerk bij kwam kijken werd terplekke e.e.a. bekeken en ingemeten. De aanzuigbuizen zijn samengesteld uit diverse onderdelen, en bepaalde leidingdelen moesten door een klein luik de laadruimte worden binnengebracht. Welke delen kunnen we als prefab voorbereiden in de fabriek te Steenwijk en welke delen moeten terplekke worden geassembleerd?

Nadat de planning was doorgesproken kon het werk in Steenwijk beginnen. Harm Bos van DYKA's afdeling Speciale Producten & Sevices kon in de fabriek te Steenwijk aan de slag met het voorbereiden en in elkaar lassen van de diverse HDPE prefab onderdelen in de diameters 160 en 250mm.

Assemblage op de werf

De prefab onderdelen en bijbehorende lengtes HDPE buis werden afgeleverd op de scheepswerf. Met ondersteuning van de klant kon Harm ter plekke e.e.a. aan elkaar lassen en in de beugels ophangen in de watertank. Ook op het dek was er het nodige maatwerk. "Helaas bleek bij het testen van de installatie een aangeleverd component niet te voldoen, maar dat werd door de collega's van DYKA snel opgelost" aldus dhr Van de Bovenkamp. "Terugkijkend hebben we samen veel van elkaar geleerd. Ook dit project samen met DYKA is zeker voor herhaling vatbaar!"